sâmbătă, 11 decembrie 2010

TV - influente negative asupra copiilor

       Din punct de vedere istoric, nu-i ceva nou: orice fenomen care contribuie in chip spectaculos la raspandirea informatiei are un efect considerabil. In fond, si inventarea tiparului a insemnat o schimbare majora in viata omenirii. Totusi, parca pe carti nu dadea lumea vina cum da pe televizor. Ce face ca acest fenomen – televiziunea – sa fie atat de blamat?  
       Pentru ca de blam este vorba – de cele mai multe ori, atunci cand se vorbeste despre impactul televiziunii asupra individului si societatii, pare de la sine inteles ca vorbim despre un impact negativ. Am ajuns sa dam vina pe televizor si televiziune pentru mai toate relele cu care se confrunta societatea vestica, de la violenta crescanda, pana la „epidemia de obezitate“ care a lovit Occidentul. Pana la urma, e usor sa dam vina pe televizor, dar asta nu rezolva problema. Obiectivitatea este necesara; altfel, se cheama ca vorbim aiurea, facand speculatii nefondate.
         TV este pentru un copil sau un adolescent sursa principală de informaţii. Conform cercetătorilor (J. Cherezova, D. Saliuk) adolescentul autohton petrece lângă TV în medie aproximativ 3-5 ore pe zi (pentru comparaţie: adolescentul polonez se uită la televizor 2-4 ore pe zi. 
         În SUA, copiii consacră mai mult timp televiziunii decât studiilor. În Suedia, elevii timp de 5 ani de studiere petrec  8.000 de ore, uitându-se la TV. Televiziunea spune sau prezintă copiilor mai multe "mesaje" decât părinţii, prietenii sau profesorii, şi, deseori, copiii se bazează pe aceste rapoarte nu mai puţin, chiar şi mai mult, decât pe familia şi prietenii. Televiziunea modernă naţională pentru a atrage atenţia publicului şi a obţine profituri mari din publicitate, tinde să difuzeze scene violente sau erotice, evocând cele mai josnice instincte ale omului.
     Deosebit de periculoasă este demonstrarea filmelor cu scene de violenţă sau depravări şi desene animate agresive la copiii mici. Aceşti copii încă nu pot evalua critic cele văzute şi încearca să le pună în aplicare în viaţă. De exemplu, atunci când copiilor de doi ani le-au arătat filmul cu desene animate “Tom şi Jerry”, după film ei au început să lupte cu scaune, care au fost în sală, copiind eroii filmului. Iar unii copii pot lua un ciocan sau un cuţit şi, ca eroii acestor desene animate, pot lovi un alt copil sau adult. Un copil de patru ani a început să bată cu pumnii părinţii după vizionarea "Matrix", întrucât a văzut că bunul Neo a luptat mult cu "unchii" răi. 

    Din păcate, o mare parte din desene animate străine sunt umplute cu scene agresive sau imorale. Să ne amintim de diferiţii Pokemoni şi cyborgi, care, în mod constant, se distrug reciproc. Ca un exemplu pozitiv trebuie să ne amintim de filme de animaţie sovietice: “Alba ca Zăpada” ,”Carlson", "Leopold", "Cazacii" şi altele, care evocă emoţii pozitive şi educă dorinţa de prietenie, ajutor reciproc, de generozitate, bunătate, milă, dragoste. Unele din desene animate americane omenoase cum ar fi "Shrek" arată scene, care educă cruzime.

      Dar ne poate invata cate ceva folositor despre alte fiinte umane – din alte tari, din alte culturi si alte rase – cu care n-am avut inca prilejul sa interactionam, dar cu care soarta ne-ar putea pune fata in fata intr-o zi. Nu ne poate invata totul si nici nu poate face nimic in locul nostru, dar ne poate da idei noi, pe care sa ne cladim proiectele viitoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu